Vind jij het ook moeilijk om ongezonde snacks te laten staan?

Vind jij het ook zo moeilijk om allemaal lekkere, ongezonde dingen te laten staan, zoals koek, snoep, chocolade, chips en nootjes? Je bent niet de enige! Heel veel mensen hebben hier moeite mee. Een paar handige tips om te voorkomen dat je gaat snoepen en snacken:

  • Eet niet te weinig. Zorg ervoor dat je geen honger kunt krijgen door goede hoofdmaaltijden te eten en op tijd een gezond tussendoortje te nemen. Je krijgt dan niet echt honger, waardoor het makkelijker is om de verleiding te weerstaan.
  • Vind een vervanging. Bij zoete trek vervang je koek of chocolade door iets anders zoets, zoals fruit. Je houdt jezelf dan een beetje voor de gek, maar het werkt wel. Bij hartige trek kun je bijvoorbeeld een cracker met smeerkaas nemen.
  • Sla je door de trek heen. De echte trek gaat meestal snel weer over. Zoek daarom wat afleiding en dwing jezelf om minimaal 20 minuten te wachten voor je iets mag nemen. Vaak heb je na die 20 minuten niet eens echt trek meer. Iemand bellen, douchen, een rondje wandelen of een huishoudelijk klusje doen, werkt goed als afleiding.
  • Beloon jezelf. Niet snoepen is super moeilijk. Daarom mag hier best een beloning tegenover staan. Stop bijvoorbeeld elke dag dat je niet hebt gesnoept een euro in een potje. Uiteindelijk kun je van dat geld iets leuks voor jezelf kopen. Maar dan geen eten natuurlijk!
  • Zoek medestanders. Het kan heel goed helpen als je samen met iemand wilt stoppen met snoepen, bijvoorbeeld je partner, je zoon of dochter, een vriend of vriendin of een collega. Heb je een moeilijk moment, dan kun je daar direct met iemand over praten en die persoon kan je dan motiveren om niks ongezonds te nemen.
  • Ga moeilijke situaties uit de weg. Op sommige momenten van de dag kun je bepaalde plekken maar beter vermijden om trek te voorkomen. Denk aan de snoepautomaat rond 4 uur ’s middags, een receptensite op internet vlak voor het avondeten, een benzinestation vlak voor de lunch of de supermarkt als je nog niet hebt gegeten.

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?