Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

De komkommer, wie kent ‘m niet? Het is een van de populairste groenten in Nederland en België en is het hele jaar door verkrijgbaar. Breed toepasbaar in tal van gerechten, maar ook heerlijk om zo ‘uit het vuistje’ te eten. Wist je trouwens dat deze groene rakker familie is van de meloen en courgette?

Weinig calorieën, veel water

Komkommers passen in een gezond eetpatroon. Ze bevatten weinig calorieën, veel water en vezels. Een feestje voor de spijsvertering en het ideale hulpmiddel om af te vallen. Komkommer bevat per 13 kcal per 100 gram. Een ideaal tussendoortje!

Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Daarmee heb jij al snel een flinke dosis vezels. De aanbevolen hoeveelheid voor een volwassen vrouw is 30 gram vezels. Veel groenten eten is een mooi begin. Probeer zo veel mogelijk af te wisselen met verschillende groenten. Door te variëren maak je optimaal gebruik van de sterke punten van elke groentesoort.

Schillen of niet schillen?

Laat het schilletje er lekker omheen zitten, veel gezonder! De helft van de vezels bevinden zich namelijk in de schil. Ook mineralen en andere belangrijke stoffen zitten in het schilletje. En dat grote gedeelte van de voedingsstoffen wil je niet weggooien, dat is zonde!

Hoe gezond is een komkommer?

Bewaren

Komkommers en andere vruchtgroenten, zoals tomaat en paprika, bewaar je het beste op een koele plaats, niet in de koelkast. Ze kunnen niet zo goed tegen de kou.

Een gezond eetpatroon met Zlim

Eigenlijk past elke groente in een gezond eetpatroon, dus ook de komkommer. Wil je nog meer weten over bewust eten en een gezonde levensstijl? Neem dan contact op met de dichtsbijzijnde Zlim vestiging voor een uitgebreid kennismakingsgesprek.

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?