Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Moe, lusteloos, weinig energie en een tikkeltje gevoelig. We hebben allemaal wel momenten dat we ons niet helemaal lekker voelen. En hoewel we tegenwoordig van alle kanten horen hoe belangrijk het is om te bewegen, lukt dat ons toch niet altijd. Soms komen we gewoon om wat voor reden dan ook niet van de bank af. De drukte van alledag, werk, huishouden, kinderen, het valt niet mee om al die ballen hoog te houden. Als er dan ook nog zorgen bijkomen, of je bent van nature een piekeraar, dan is het al helemaal een uitdaging. ‘Neem een beetje afstand, ga lekker sporten dat maakt je hoofd leeg’, is dan vaak het goedbedoelde advies vanuit de omgeving. Maar soms is het niet zo simpel.

Uitgeblust

Steeds vaker worden we geconfronteerd met burn-out klachten. Een moeilijke diagnose, vaak willen we er niet aan; ‘Mij overkomt dat niet’. Toch kan het iedereen gebeuren. Als we langere tijd stress ervaren, dan kun je vroeg of laat last krijgen van een burn-out. Signalen zijn bijvoorbeeld moeilijk slapen, maar toch vermoeid en lusteloos zijn. Je steeds wat nerveus voelen, of opgejaagd. Snel angstig of verdrietig zijn, soms zelfs depressieve gevoelens hebben. Lichamelijke klachten kan ook; hartkloppingen, spierkrampen of extreme hoofdpijn. Als we de signalen op tijd herkennen valt het tij soms nog te keren. Maar vaak negeren we ze. Met alle gevolgen van dien.

Oorzaak en gevolg

Stress kunnen we op allerlei vlakken ervaren. Het kan zijn dat op je werk stress voelt vanwege de verantwoordelijkheden die je hebt, of juist alles wat het thuisfront van je vraagt. Je huis, relaties, je financiële situatie… Soms ervaar je ook stress als je te weinig doet, al spreken we dan eerder van een bore-out. Zelfs op het gebied van stress hebben we dus balans nodig. Een beetje spanning houdt ons scherp en daagt ons uit, maar te veel en te lang… dat komt ons niet ten goede.

Uiteindelijk kun je het niet meer opbrengen om te doen wat je altijd hebt gedaan; je durft niet meer in de auto te stappen, je kunt je werk niet meer naar behoren uitvoeren, je voelt je te moe of lusteloos om überhaupt boodschappen te kunnen doen en hebt weinig puf voor sociale contacten.

Zlim methode voor effectief afslanken en een gezonde leefstijl

Kom in beweging

Als je ‘m eenmaal hebt, kom je er niet zomaar vanaf! Een burn-out krijg je niet in een dag. Het herstel is meestal een langdurig proces. En het is lastig. Om het zelf te begrijpen en te accepteren, maar ook om het aan je omgeving uit te leggen. Heel goed bedoeld krijg je vaak het advies om toch vooral van de bank af te komen en lekker te gaan bewegen. ‘Lekker je hoofd leeg lopen’, ‘Ga een stuk fietsen en geniet van het landschap’. Of ‘Ga lekker een keer stevig sporten in de sportschool, daar knap je echt van op’. Ongetwijfeld zal een beetje afleiding en beweging je goed doen. Is de oplossing echt zo eenvoudig?

Inspanning en ontspanning

Zoals je misschien begrijpt, is de ene burn-out de andere niet. Een eenduidige behandeling is er dan ook niet. Eerst zul je bij jezelf moeten nagaan wat de bron van jouw ellende is. Je hebt, zonder het bewust te doen, jezelf op een of andere manier uitgeput. Je batterij draaide op reserve, en nu dreigt dat laatste beetje ook nog op te raken.

Je zult dus moeten gaan opladen. Een manier zoeken om de verstoorde balans te herstellen. Als je je lichamelijk uitgeput voelt, kun je je vast voorstellen dat ‘lekker 15 kilometer fietsen’ of ‘ga trainen voor een halve marathon’ niet bepaald bijdraagt aan dat herstel. Maar niets doen, roept ook weer stress op; dat geeft weer een heel onbevredigend en ongezond gevoel.

Om je balans te herstellen zul je moeten zoeken naar de juiste mate van inspanning en, minstens zo belangrijk, van ontspanning.

Zlim ozontherapie

Zlim bewegen

Door gedoseerd te bewegen kun je werken aan je herstel. Stel je zelf niet gelijk een doel, maar beweeg zonder ambitie. Je hoeft niet gelijk te gaan trainen voor die marathon, vul eerst, op verantwoorde wijze, je batterij weer aan. Ga een poosje zitten en niks doen, maar probeer daarna even een kleine wandeling te maken. Vijf minuutjes kan al een goede start zijn.

Het voordeel van bewegen is dat je endorfine en dopamine aanmaakt; dat zijn goede en natuurlijke stress-killers. Bovendien zorgt een beetje sporten voor defragmentatie van je geest; je kunt dus werkelijk je hoofd wat leger maken. Ook heb je grote kans dat je door te sporten weer beter slaapt.

Ook bij Zlim kunnen we je helpen jouw balans te hervinden. Door ons programma op maat, de persoonlijke aandacht en begeleiding, en het sporten in warmtecabines is iedereen bij ons in staat om te bewegen. Zich in te spannen naar kunnen. De ozon na afloop is de perfecte manier om weer extra te ontspannen. In combinatie met ons voedingsadvies werk je naar een goede balans tussen gezond en genieten.

Balans

Herken jij de klachten van een burn-out, en wil je ze voorkomen of wil je werken aan je herstel? Zlim helpt je graag je balans te houden, of weer te vinden in je leven. Maak een afspraak met een vestiging bij jou in de buurt en kijk wat Zlim voor jou kan betekenen.

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?