Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Een koude wind, een fikse regenbui, laat naar bed gegaan; allemaal zaken die ons energielevel omlaag doen gaan. Want zeg nou eerlijk, de bank zit eigenlijk best lekker. Toch moet je een beetje waken voor gebrek aan energie. Als je voldoende energie hebt is het namelijk makkelijker omgaan met tegenslag of teleurstellingen.

Bovendien leidt meer energie tot een actievere leefstijl en het behoeft inmiddels geen uitleg meer dat bewegen goed voor je is. Voor je lijf en voor je hersenen, en dat is weer goed voor je energie… kortom het cirkeltje is rond. Maar, als je niet zo energiek voelt, wat kun je dan doen om meer energie te krijgen? Wij hebben een aantal tips voor je!

Vanuit je warme bed onder de koude douche!

Wat zeg je? Ja, écht! Het is natuurlijk heel verleidelijk om, als je dan toch je warme bed moet verlaten, onder de warme douche te stappen. Op zich prima, maar wist je dat koud douchen zorgt voor een enorme energie boost? Koud douchen (maximaal 20 graden) zorgt voor een betere zuurstofopname in je lichaam. Hierdoor word je alerter en krijg je dus meer energie. Bovendien kan het een gunstig effect hebben op je weerstand, je doorbloeding en je stemming. De moeite van het proberen waard, toch?

Bouw het wel op; vanuit het niets onder de koude kraan is een beetje heftig. Probeer koud te eindigen, de eerste dagen doe je dat de laatste 30 seconden bijvoorbeeld en dat bouw je steeds verder uit. Tot je zonder moeite gewoon enthousiast onder de koude douche stapt.

Neem de tijd voor het ontbijt

Nu we het toch over water hebben; begin de dag met een glas water. Nog voor je ontbijt. Wat je overigens niet moet vergeten! Maar dat glas water zorgt ervoor dat je bloed makkelijker stroomt en je dus sneller zuurstof en voedingsstoffen transporteert.

Ga daarna voor een voedzaam en gevarieerd ontbijt. Je lichaam is net een motor en heeft brandstof nodig om energie te krijgen. Een eitje, een volkoren boterham met hartig beleg, een beker zuivel, vers fruit… Er is keuze genoeg! Maak er tijd voor, je zult zien dat het energie oplevert.

Maak een ommetje

Toe aan een echte energieboost? Ga dan eens een half uurtje wandelen, ‘s morgens. Ook als je geen hond hebt kan dat best. Hardlopen mag ook, maar dat hoeft zeker niet. Een wandeling, ná je ontbijt uiteraard, laat je rustig ontwaken en het daglicht zorgt voor de productie van cortisol in je hersenen. Cortisol levert op zijn beurt weer glucose, brandstof die je energie geeft. En je hebt gelijk een dosis lichaamsbeweging te pakken. Dubbel voordeel!

Lukt het je niet om ‘s ochtends te wandelen? Dan is een avondwandeling natuurlijk een goed alternatief. Lekker even naar buiten na het avond eten, zo stimuleer je direct je vetverbranding.

Ritme en regelmaat

Het is al zo oud als de weg naar Rome, maar nog steeds een goed advies: ritme en regelmaat. Door structuur in je leven aan te brengen is het makkelijker om tijd voor jezelf vrij te maken. Heel belangrijk, ook voor je energie.

Heb je een moeilijke taak te doen? Stel die dan niet uit, maar begin er aan. Ben je eenmaal begonnen of is zelfs het eind al in zicht dan voel je je meer tevreden. En dat levert weer nieuwe energie op om ook andere taken af te maken. Op die manier kun je efficiënter te werk gaan en krijg je meer ruimte om gezonde gewoontes, zoals je ommetje, in de praktijk te brengen.

Door onze eerste paar tips op te volgen heb je al direct een goede ochtendroutine te pakken. Zo kom je bruisend van energie de dag door!

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?