Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar hoe slaap je eigenlijk? We bedoelen niet of je een buik- of rug slaper bent, maar slaap je voldoende? Hoewel het misschien lijkt alsof slapen maar een saai en passief proces is, blijkt uit onderzoek iets heel anders. We hebben onze slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Een goede nachtrust draagt bij aan de versterking van ons immuunsysteem, helpt bij het herstel van fysieke inspanning, het zorgt voor een betere concentratie en het reduceert stress. Maar wist jij dat je nachtrust ook effect heeft op je stofwisseling? Voldoende en goede nachtrust is dus óók belangrijk bij het afvallen.

Te snel en te veel lekkere trek

Als je niet goed slaapt of lastig in slaap komt dan kan dat invloed hebben op je hormoonhuishouding en dus op je stofwisseling. Door de verandering in de hormoonspiegel heb je meer lekkere trek; het duurt langer voor je een verzadigd gevoel krijgt. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat door een tekort aan slaap, vetten sneller worden opgenomen uit het bloed en worden opgeslagen in het lichaam. Als dat gebeurt dan worden ze door het lichaam niet meer gebruikt als brandstof, je lichaam vraag dan liever om “snelle” suiker. Langdurig gebrek aan slaap kan uiteindelijk zelfs leiden tot overgewicht.

Tips voor een goede nachtrust

Belangrijk om te zorgen voor een goede nachtrust dus, zeker als je ook op je gewicht wilt letten. Een slechte nachtrust kan veel oorzaken hebben. Veel mensen liggen wel eens wakker, na een drukke dag en avond. Of je hebt wat zorgen waar je over piekert voor je inslaapt, en woelt onrustig de nacht door. Wist je dat wat je ’s avonds eet ook effect kan hebben op je nachtrust? We hebben een aantal tips voor je, zodat je lekker kunt slapen.

Deze voeding niet voor het slapen

Het zal je niet verbazen; voor het slapen gaan kun je beter geen koffie drinken. Maar ook thee wordt afgeraden. Sommig mensen hebben hier minder last van dan andere, maar in beide dranken zit cafeïne, en dat heeft een opwekkend effect. Geen goed begin voor je nacht, dus.

Ook pittig eten is niet altijd een aanrader, hoe lekker het ook is. Je maag moet extra hard werken om pittig voedsel te verteren, en doet er dus ook langer over. Met een volle maag gaan slapen kan zorgen voor brandend maagzuur, en dat slaapt niet lekker.

En hoewel alcohol vaak ingezet wordt als “slaapmutsje”, slaap je er uiteindelijk minder diep van en veel onrustiger. Je zult dus vaker wakker worden. Dat werkt dus ook niet echt als hét ideale slaap middel, dus.

Slaapwekkend lekker

Gelukkig hebben we ook middelen die wél helpen voor een rustige en diepe slaap. Bijvoorbeeld een kopje kamillethee met een beetje honing. Deze thee is cafeïnevrij en heeft een kalmerend effect op lichaam en geest. Het kleine beetje honing geeft ons brein het signaal te stoppen met de aanmaak van orexine; het stofje dat ons wakker houdt.

Ook kun je een beker warme melk drinken. Dat kreeg je vroeger als kind misschien ook wel, als je niet kon slapen. In melk zit het stofje tryptofaan, en daar wordt je slaperig van. Het kopje warme melk zorgt in elk geval voor een moment van ontspanning en dat is sowieso goed bevorderlijk voor het slapen.

Mocht je nou toch nog trek hebben in iets, vlak voor het slapengaan, dan kun je best een banaan eten. Bananen bevatten melatonine en serotonine, chemische stoffen die erom bekend staan dat ze het lichaam helpen om te slapen. Ook zit er tryptofaan in banaan, net als in melk, waar je dus slaperig van wordt. Slaap lekker!

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?