Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Fruit: fabels en feitjes

IMG_193348043781252

Fabel 1. Fruit mag je onbeperkt

Nee, helaas. Maar: fruit is en blijft de beste keuze bij zoete trek. Een appel in plaats van een candybar scheelt je zo 200 kcal. Je hoeft je ook echt niet aan twee stuks fruit per dag te houden. Eet gewoon niet vaker dan drie keer per dag iets tussendoor en neem normale porties. Een portie fruit is ongeveer 125 gram. Vruchtensap levert veel calorieën en minder vezels dan gewoon fruit. Drink hooguit één glas per dag.

Fabel 2. Fruit moet je niet combineren met andere voedingsmiddelen

Gelukkig is dat onzin. Het combineren van fruit is juist een aanrader. Denk aan plakjes aardbei, banaan of appel als mager broodbeleg of in de yoghurt. Als je ’s ochtends alleen fruit eet, kun je waarschijnlijk later op de ochtend verleidingen minder goed weerstaan.

Fabel 3. Een banaan als ontbijt? Kilo’s kwijt!

Nee, helaas ook geen absolute waarheid. Een banaan heeft geen magische uitwerking voor je stofwisseling. Als je de rest van de dag meer eet dan je nodig hebt, kom je gewoon aan.

Maar: een banaan kan natuurlijk best een lekker, snel ontbijt zijn. Houd alleen wel een gewone bruine boterham of andere aanvulling op je ontbijt achter de hand voor wat later. Een banaan alleen is niet voldoende om je tot de lunch fit en vrolijk te houden. Bovendien is het belangrijk te variëren met fruit.

Fabel 4. Superfruit is gezonder

Granaatappels, Goji- en Açai-bessen bevatten veel antioxidanten en worden daarom vaak ‘superfruit’ genoemd. Voor afvallen hebben deze supersoorten geen bijzonder effect. Bovendien: wetenschappers zeggen dat de gezonde werking van fruit komt door de combinatie van stoffen die in fruit zitten, niet alleen door antioxidanten. Elke soort fruit heeft een eigen combinatie van gezonde stoffen. Juist door te variëren zorg je dat je al die stoffen binnen krijgt.

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?