Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Tijdens de coronatijd mogen we beperkt onze boodschappen doen. Met maar één persoon tegelijk en altijd met een winkelkarretje. We moeten 1,5 meter afstand houden, mogen niet contant betalen en de caissières zitten met handschoenen aan achter een plastic raam. Dit hadden we zo toch niet kunnen bedenken een jaar geleden…

Maar geweldig om te zien hoe het supermarktpersoneel zich inzet voor onze boodschappen en veiligheid! Ze vangen de klanten al bij de ingang op. Voorzien van mondkapjes en handschoenen staan ze klaar met vochtige doekjes om je winkelwagentje schoon te maken en alles in goede banen te leiden. Ook de bezorgers draaien veel overuren. Online boodschappen doen is booming in coronatijd. Chapeau! Deze mensen verdienen allemaal een grote pluim.

Goed voor jezelf zorgen

De eerste keer dat ik na het invoeren van het nieuwe supermarktbeleid in de winkel kwam moest ik toch wel even slikken. Wat een rare en onwerkelijke situatie. Mensen bekijken je van top tot teen en lopen vervolgens met een grote boog om je heen. Goed voor jezelf zorgen en gezond blijven eten is nu extra belangrijk. Helaas proberen de producten in de winkel ons vaak te verleiden of te misleiden. Daarom is het zo belangrijk om goed de etiketten te lezen.

Zlim boodschappen doen
Tip: maak voordat je boodschappen gaat doen eerst een lijstje!

Welke voedingswaarde bevat een product eigenlijk?

Vaak kom je trucjes tegen op verpakkingen. Zo bevatten 0% vet producten al snel veel koolhydraten (in de vorm van suikers) om het toch lekker te laten smaken. En wat dacht je van de termen zoals; ‘goede start’ of ‘goodmorning’. Dit klinkt heel positief, maar zegt vaak niets over het product en of het ook daadwerkelijk gezond is. Iets waar je ook voor op moet passen, is de grootte van de portie. Als één portie 20 calorieën bevat klinkt dit erg aantrekkelijk, maar hoeveel of hoe weinig mag je er dan van eten om aan die 20 calorieën te komen?

Termen als ‘vezelrijk’, ‘bron van fruit’ en ‘vitaminen toegevoegd’ zijn meestal lokkertjes. Wanneer er in een product iets weggelaten is, dan is er vaak iets anders ongezonds toegevoegd. Of die vinkjes en duimpjes op de verpakking. Zij geven je vaak het idee dat het zonder meer een goede keuze is, maar ook dit is niet altijd waar. De producenten moeten vaak flink betalen voor deze keurmerken.

Etiketten lezen

Goed om te weten is dat de ingrediënten die als eerste vermeld staan op het etiket het overgrote merendeel van het product voor hun rekening nemen. Ook denken sommige fabrikanten slim te zijn en in plaats van de E-nummers te vermelden worden de toevoegingen bij de naam genoemd. Citroenzuur, gelatine en cellulose zijn natuurlijke toevoegingen en als E-nummer niet direct te herkennen. Het allerbeste is om zo weinig mogelijk bewerkte producten te eten en te kiezen voor de pure en onbewerkte producten.

Balans tussen gezond en genieten

Maar genieten mag ook! Chocolade kan soms wonderen doen. Of een glaasje wijn ’s avonds. Zolang je maar let op je portie, passen de wat ‘minder’ gezonde dingen ook prima in jouw eetpatroon. Zolang je geen hele chocoladereep ineens naar binnen werkt, uiteraard.

Nu wij langzaam beginnen te wennen aan het leven tijdens corona en onze draai beginnen te vinden in dit nieuwe ritme is het ook weer tijd om bewust met je voeding om te gaan en de juiste balans terug te vinden tussen gezond en genieten. Ook voor onze kwetsbaren om ons heen is het belangrijk gezond te blijven. Doe een boodschap voor je oudere buren, leer je (groot)ouders hoe ze online hun boodschappen kunnen bestellen en ga vooral NIET hamsterennnnnnn. Zlim bezig!

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?