Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Waarom kom je aan tijdens de overgang?

Waarom kom je aan tijdens de overgang?

Ineens past dat leuke rokje niet meer. En dat jasje zit plotseling toch wel erg krapjes bij de armen. Herkenbaar? Vast wel. Want veel vrouwen nemen in en rond de menopauze wat toe in gewicht. Dat komt doordat in de overgang je basale energiebehoefte afneemt, terwijl je meestal net zo veel blijft eten en soms zelfs wat meer . De basale energiebehoefte is de energie die je nodig hebt om alle processen in je lichaam goed te laten functioneren als het in totale rust is. Daarbij moet je denken aan de stofwisseling, je hart- en longfunctie, de verwarming van je lichaam, et cetera.

Hoe groot die energiebehoefte is, hangt af van je geslacht  – mannen verbruiken meer dan vrouwen -, je lengte, je gewicht en je leeftijd. Ook de voortplantingsfuncties kosten energie. Het lichaam heeft calorieën nodig voor de eisprong en wat denk je van de menstruatie? Het is niet voor niets dat veel vrouwen vier dagen voordat ze ongesteld worden ineens meer gaan eten. Het lichaam geeft dan signalen af dat ze alvast energie moeten gaan sparen voor het proces dat over een paar dagen gaat komen.

Wat verandert er in de overgang: – Omdat de voortplantingsfuncties afnemen, heeft je lichaam daar niet of nauwelijks meer energie voor nodig. – Je totale basale energiebehoefte neemt af. – Je smaak gaat veranderen. Voorheen kun je gek zijn op hartige dingen, maar nu heb je meer trek in zoetigheid. Het gevaar daarbij is dat je veel eerder tussendoortjes gaat snoepen en daar zitten veel calorieën in.

Gewichtstoename en je eetpatroon

Tijdens de menopauze verandert je energiebehoefte. Zo heeft een vrouw in de periode van de menopauze ongeveer 1850 kcal per dag nodig. Stel dat je een chocoladereep van 100 gram neemt, dan zit je al snel aan 580 tot 620 kcal, afhankelijk van welke soort je neemt. Wanneer je zo’n reep zou eten naast de gewone maaltijden krijg je dus veel te veel calorieën binnen. Naast de verminderde energiebehoefte veranderen tijdens de menopauze ook vaak de levensstijl en de levensomstandigheden.

Gewichtstoename verklaard

Een overschot aan calorieën wordt opgeslagen als vet, hierdoor word je dikker. Bij vrouwen gaat vet meestal op de heupen, de armen en de buik zitten. Wanneer je iets dikker wordt is dat niet direct reden voor groot alarm, maar het is wel van belang ervoor te zorgen dat er geen overgewicht ontstaat. Met name in de buikstreek kan vet gevaarlijk zijn. Hier heeft vet namelijk de neiging om zich tussen de organen te nestelen, wat zorgt voor gezondheidsrisico’s zoals een hoge bloeddruk en hoger cholesterolgehalte. Door dit vet wordt de alvleesklier gedwongen meer insuline af te geven aan het bloed, uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot diabetes type 2. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Het is verstandig om actie te ondernemen wanneer je merkt dat je echt aan het uitdijen bent. Bij zlim hebben we veel ervaring met vrouwen in de overgang. Met onze combinatie van voedingsbegeleiding en doelgerichte oefeningen helpen we je weer naar maatje “lekker in je vel’’!

overgang foto

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?