Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Vrouw zijn. Niet altijd gemakkelijk, maar op z’n minst speciaal. We mogen het vrouw zijn best omarmen, ondanks alle ongemakken die het met zich mee brengt. Ongemakken ja, want onder invloed van al onze hormonen wisselen onze stemmingen, ons immuunsysteem maar ook ons figuur.

Neem nou de periode rond de overgang, wat doet dat allemaal met je? Hoe komt het dat die spijkerbroek die je nog niet zo lang hebt ineens niet meer zo lekker dicht gaat? En dat zomerrokje, waar je vorige zomer zo dol was, past nu gewoon niet meer. Zonder duidelijke reden verandert je lichaam, en word je ongemerkt dikker. Is het dan toch waar, dat vrouwen rond de overgang moeite hebben hun gewicht op peil te houden? Kortom: word je echt onvermijdelijk dikker als je in de overgang bent?

Waarom kom je aan tijdens de overgang?

Gewichtstoename tijdens de overgang

Het valt niet te ontkennen: veel vrouwen komen rond de menopauze een paar kilo aan. Dat komt vooral doordat je basale energiebehoefte afneemt. Dat is de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft om alle processen goed te laten functioneren, wanneer je lijf in totale rust is. Daarbij kun je denken aan je stofwisseling, je hart- en longfunctie, de verwarming van je lichaam, noem maar op.

Ook je voortplantingsfunctie is zo’n proces en kost dus energie. Het lichaam heeft calorieën nodig voor de eisprong en wat denk je van de menstruatie? Ga maar eens na; een paar dagen vóór je menstruatie begint, ga je meer eten. Je lichaam geeft dan signalen af dat ze alvast energie moeten gaan sparen voor het proces dat over een paar dagen gaat komen.

Overgang zorgt voor dalende energiebehoefte

Rond je overgang neemt deze voortplantingsfunctie af. Omdat daar nauwelijks meer energie nodig is, daalt dus ook je basale energiebehoefte. Maar je blijft meestal wel net zo veel eten. Soms zelfs juist iets meer. Dat, en het feit dat je stofwisseling nu eenmaal trager wordt naarmate je ouder wordt, verklaard logisch gezien je gewichtstoename.

Veranderende hormonen rond de menopauze

Terug naar je hormonen. Je eierstokken maken rond je overgang minder van het hormoon oestrogeen aan. Vetcellen bevatten ook oestrogeen. En ons lichaam is zo gebouwd dat het oestrogeen gaat ‘hamsteren’ als de natuurlijke voorraad minder wordt. Door de dalende aanmaak van oestrogeen worden er in je lichaam dus meer vetcellen aangemaakt, ter compensatie. En je begrijpt: die gaan precies dáár zitten waar je ze niet wilt hebben: op je armen, je heupen, rond je buik….

En dan is er nóg een hormoon wat ons parten speelt. Testosteron. Onze mannelijke kant! Ook dit daalt tijdens de overgang, waardoor je spiermassa afneemt. Minder spieren betekent weer dat je energiebehoefte lager is, terwijl je dus toch evenveel eet. En dat is het ‘m! Je eet evenveel, terwijl je -ongemerkt- minder nodig hebt. We hoeven je vast niet uit te leggen dat als je meer calorieën eet dan je je echt nodig hebt, je gewicht toeneemt.

Gewichtstoename rond de overgang is dus door je veranderende hormoonhuishouding eigenlijk heel logisch te verklaren. Maar leuk is het niet.

Wegen en meten tijdens het afvallen

Voorkom dikker worden

Gelukkig kun je er iets aan doen. Zeker nu, met deze opgedane kennis. Als je je regelmatig weegt kun je sneller ingrijpen. Drie kilo afvallen is nou eenmaal makkelijk dan tien kilo zien kwijt te raken. We trappen even een open deur in, zorg voor voldoende beweging. Dat is letterlijk de eerste stap om overgewicht te voorkomen. Hou je spiermassa in beweging. Door te wandelen, fietsen en, als het kan, wat krachttraining. Een half uurtje matig intensief bewegen per dag doet echt al heel veel. Uiteindelijk komt het natuurlijk allemaal neer op het vinden van de juiste balans tussen gezond en genieten. En laten we dáár nou heel goed in zijn, bij Zlim.

Als je merkt dat je dikker wordt, of dat het moeilijker wordt om af te vallen, neem dan eens contact op met de dichtstbijzijnde Zlim vestiging. Bij Zlim hebben we veel ervaring met vrouwen in de overgang. Met onze combinatie van voedingsbegeleiding en doelgerichte oefeningen helpen we je weer naar maatje “lekker in je vel’’!

Wil jij inspiratie voor heerlijke en gezonde recepten? Download dan ons gratis receptenboek!

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?