Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

We horen je denken; wéér eten? Nadat je in december al je culinaire hoogstandjes uit de kast hebt gehaald is het in januari altijd weer lekker om terug te vallen op de ‘Hollandse pot’. We zijn vast van plan om al onze voornemens te laten slagen; meer bewegen, gezonder eten, het liefst een paar kilo eraf, en als het even kan zonder dieet-stress. Maar ja, voor veel mensen is januari toch al zo’n kille ongezellige maand en als je dan ook nog eens niks lekkers mag…. Blue Monday in het kwadraat! Hoe vind je nou toch jouw balans tussen gezond en genieten?

Extra veel voedingsstoffen met seizoensgroenten

Wel eens gehoord van seizoensgroenten? Het woord zegt het al; dat zijn de groenten die op dit moment vers uit eigen bodem komen. Met het seizoen mee eten heeft zo zijn voordelen. Zo is de smaak van de producten lekkerder in de periode dat ze werkelijk geoogst worden. Ook kies je op die manier voor duurzaam eten. De prijs is vaak lager. En, niet geheel onbelangrijk, je hebt automatisch een gevarieerd en verantwoord eetpatroon als je deze producten kiest. Krijg je mooi lekker veel voedingsstoffen binnen. Witlof bijvoorbeeld. Helemaal van nu en bomvol vitamine C. Een beetje extra power voor je weerstand kun je deze maand wel gebruiken. Zo zie je, het is niet voor niets dat iedere groente zijn eigen tijd heeft.

Seizoensgroenten januari - knolselderij

Januari groenten vol smaak, vezels en vitamines

Andere voorbeelden van echte januari groenten zijn knolselderij of pastinaak. Niet erg sexy om naar te kijken, maar ze geven je gezondheid wel een boost. Veel smaak, veel vezels en vitamines,  en toch weinig calorieën. Prima vervanger voor de Hollandse pieper in je stamppotje.

Nu we het over stamppot hebben, wat eten we dus in januari? Over de groenten hoef je niet lang na te denken; die van het seizoen. Smaakvol, voorradig en helemaal passend in de Schijf van Vijf. De lekkerste januari groenten zijn: aardappelen, aardpeer, boerenkool, knolselderij, koolraap, paddenstoelen, pastinaak, pompoen, prei, raap, rammenas, rode biet, rodekool, savooikool, schorseneren, spruiten, uien, veldsla, winterpostelein, witlof, wittekool en wortelen.

Zlimme recepten voor januari

Natuurlijk zijn we zo Zlim geweest om ook een paar recepten op onze website te zetten. Nou is er niks mis met een stamppot Boerenkool, maar een beetje spannender mag best. Penne met boerenkool en gerookte zalm, bijvoorbeeld. Klinkt al gelijk heel anders, toch? Met een mooi gedekte tafel en een kaarsje aan is het weer net een beetje kerst. Net zo genieten, maar dan volledig in balans.

Penne met boerenkool en gerookte zalm

Wil jij ook bewuster gaan eten en een gezondere levensstijl?

De diëtisten en voedingsdeskundigen bij Zlim begeleiden je om op de juiste manier te eten. Je eetpatroon wordt aangepast aan jouw individuele behoeften en is samengesteld volgens jouw levensstijl. Dit betekent dat je op je eigen manier kunt afslanken en een persoonlijk plan volgt waarmee je gezonder wordt. Neem contact op met de dichtsbijzijnde Zlim vestiging voor een uitgebreid kennismakingsgesprek.

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?