Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Vitamine D

Vitamine D advies Gezondheidsraad

Vitamine D, een vetoplosbare vitamine, is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. Daarnaast zijn er een aantal opvallende verbanden gevonden tussen een lage vitamine D status en een aantal aandoeningen*. Dit hoeft niet perse te duiden op een oorzakelijk verband, maar is zeker een aanleiding voor verder onderzoek:

Waar zit vitamine D in?

Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Bij ruime blootstelling aan zonlicht maakt het lichaam bij de meeste volwassenen voldoende vitamine D aan in de huid. Kinderen tot vier jaar en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben extra vitamine D nodig. Vitamine D komt van nature uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel); zij bevatten iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Natuurlijke voedingsbronnen % ADH (volwassen man en vrouw)
Makreel (1 stuk, 100 gram)320
Halvarine, margarine (voor 4 sneetjes)60
Ei (1 stuk)35
Gehaktbal (1 stuk, 100 gram)10

Hoeveel heb ik nodig? Een gezonde voeding voorziet in principe in voldoende vitamine D voor personen van 4 tot en met 50 (vrouwen en mannen) die een lichte huidskleur hebben en voldoende buiten komen (elke dag 15 minuten tussen 11.00 en 15.00 met hoofd en handen onbedekt) . Alle andere groepen hebben extra vitamine D nodig.

10 microgram vitamine D extra per dag wordt geadviseerd aan:

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Personen van 4 tot 50 jaar met een donkere huidskleur of die onvoldoende buiten komen
  • Vrouwen die zwanger zijn
  • Vrouwen en mannen van boven de 50 jaar die voldoende buiten komen
  • Vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen

20 microgram vitamine D extra per dag wordt geadviseerd aan:

  • Personen die osteoporose hebben of in een verzorgings- of verpleeghuis wonen
  • Vrouwen en mannen ouder dan 50 jaar die te weinig buiten komen
  • Vrouwen ouder dan 50 jaar die een sluier dragen

Soms wordt de hoeveelheid vitamine D weergegeven in IE of IU. Dat betekent Internationale Eenheid of in het Engels International Unit. Voor vitamine D geldt:

400 IE (IU) = 10 microgram (of 0,01 milligram)

800 IE (IU) = 20 microgram (of 0,02 milligram)

vitamine D

Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?